Basket Fabryka
Polityka Przeciwdziałania Przemocy

Polityka Przeciwdziałania Przemocy

POLITYKA PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY I OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM

I. Zasady ogólne.
Podstawową zasadą wszystkich działań́ podejmowanych przez pracowników Klubu Sportowego Basket Fabryka sp. z o.o. i osoby współpracujące (wolontariusze, stażyści, praktykanci, przedstawiciele instytucji) jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletnich. Polityka Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem zawiera wytyczne dotyczące tego, jak należy zapobiegać́ przemocy oraz jak postępować́ w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra małoletnich. Obowiązuje wszystkich pracowników Klubu i osoby współpracujące.


Ważne terminy i pojęcia

  • Pracownikami Klubu w rozumieniu Polityki Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem są osoby zatrudnione w Klubie oraz osoby współpracujące z Klubem: pracownicy firm i instytucji wspierających działania, wolontariusze, stażyści, praktykanci odbywający praktykę̨ zawodową.
  • Małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  • Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentacji, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również̇ rodzic zastępczy.
  • Zgoda rodzica małoletniego oznacza zgodę̨ co najmniej jednego z rodziców małoletniego.
  • Przez krzywdzenie małoletniego należy rozumieć́ popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę̨ małoletniego przez jakakolwiek osobę̨, w tym pracownika, lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
  • Koordynatorem Polityki jest to osoba, której Zarząd Klubu powierzył w ramach działalności Klubu funkcję koordynacji wdrożenia i realizacji Polityki Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem Klubu Sportowego Basket Fabryka sp. z o.o.
  1. Co uznajemy za krzywdzenie?
  2. Przemoc zachodzi wówczas, gdy jakaś́ osoba odnosi się̨ do drugiej w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy.
  3. Przemoc fizyczna jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała.
  4. Przemoc emocjonalna powtarzające się̨ poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, wciąganie go w konflikt dorosłych, manipulowanie nim. Celem przemocy emocjonalnej jest naruszenie godności osobistej małoletniego.
  5. Wykorzystywanie seksualne to każde zachowanie, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem małoletniego. Wykorzystywanie seksualne odnosi się̨ do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie, współżycie) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być́ jednorazowym incydentem lub powtarzać́ się̨ przez dłuższy czas.
  6. Zaniedbywanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i
    emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnianie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań́, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
  7. Rozpoznawanie i reagowanie na objawy krzywdzenia małoletnich.
  8. Wszyscy pracownicy są̨ zobowiązani do przeszkolenia jak rozpoznawać́ symptomy krzywdzenia małoletnich w zakresie właściwym dla sprawowanych funkcji i stanowiska. W oparciu o tę wiedzę, doświadczenie i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają̨ uwagę̨ na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia małoletnich.
  9. Każdy Pracownik, który zauważy lub podejrzewa, że małoletni jest krzywdzony zobowiązany jest zareagować́, w sytuacji koniecznej udzielić́ pierwszej pomocy.
  10. Wszyscy Pracownicy są̨ zobowiązani do zapoznania się̨ z art. 240 Kodeksu Karnego, dotyczącym odpowiedzialności prawnej wobec podejrzenia o popełnieniu przestępstwa.
  11. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych dowiedziały się̨ o krzywdzeniu małoletniego lub mają inne informacje z tym związane, są̨ zobowiązane do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań́ interwencyjnych.
  12. Pracownicy zobowiązani są̨ do troski o bezpieczeństwo małoletnich zgodnie ze swoimi kompetencjami oraz obowiązującym prawem.
  13. Osoba odpowiedzialna za realizację Polityki Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem
    Zarząd wyznacza Koordynatora Polityki – osobę̨ odpowiedzialną za realizację Polityki Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem.
    Do zadań́ Koordynatora Polityki należy:
  14. dbanie o dostęp do informacji o możliwości pomocy – informacja na stronie internetowej Klubu,
  15. odbieranie zgłoszeń́ dotyczących problemów związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa małoletnich,
  16. reagowanie na te zgłoszenia zgodnie z procedurami;
  17. w uzasadnionych przypadkach zgłaszanie sprawy odpowiednim służbom (policji, sadowi rodzinnemu, prokuraturze).
  18. Monitorowanie realizacji Polityki Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem.

Polityka Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem obejmuje:

  1. zasady rekrutacji i szkolenia Pracowników
  2. zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, określające jakie zachowania są̨ niedozwolone w kontakcie z małoletnim (Kodeks zachowań)
  3. zasady ochrony danych osobowych i wizerunku dzieci
  4. sposoby monitorowania stosowania Polityki Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem.
  1. Zasady rekrutacji i szkolenia Pracowników
  2. Od osób zatrudnionych w Klubie na stanowisku nauczyciel, trener, wychowawca wymaga się dostarczenia zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego.
  3. Zespół administracyjno-kadrowy wymaga od wszystkich Pracowników, Stażystów, Praktykantów oraz innych osób zatrudnionych i współpracujących z Klubem złożenia
    oświadczenia o niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz o niekaralności za przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę̨ małoletniego lub toczących się̨ postępowań karnych lub dyscyplinarnych w tym zakresie (zgodnie z
    załącznikiem nr 1).
  4. Wszyscy Pracownicy, Stażyści, Wolontariusze zostają̨ zapoznani z Polityką Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem w formie szkolenia/webinarium, a nowi pracownicy Klubu w terminie 1 miesiąca od rozpoczęcia pracy/współpracy.
  5. Zasady bezpiecznych relacji
  6. Zachowania i praktyki, które są̨ oczekiwane od wszystkich Pracowników i osób pełniących Wolontariat.
  7. W komunikacji z małoletnimi zachowaj cierpliwość́ i szacunek rozumiejąc, że dzieci dotknięte traumą wojenną mogą̨ okazywać́ wynikające z ich doświadczeń́.
  8. Słuchaj uważnie małoletnich i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji. Komunikując się̨ z nimi staraj się̨, by Twoja twarz była na poziomie twarzy małoletniego.
  9. Zapewnij małoletnich, że jeśli czują̨ się̨ niekomfortowo z jakaś́ sytuacją, zachowaniem czy słowami, mogą̨ o tym powiedzieć́ Tobie lub wskazanej osobie i mogą̨ oczekiwać́ odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  10. Doceniaj i szanuj wkład małoletnich w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo bez względu na ich płeć́, orientację seksualną, sprawność́/niepełnosprawność́,
    status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd. Unikaj faworyzowania.
  11. Podejmując decyzje dotyczące małoletniego, poinformuj go o tym i staraj się̨ brać́ pod uwagę̨ jego oczekiwania.
  12. Zadbaj o to, aby być́ w zasięgu wzroku lub słuchu innych pracowników i wolontariuszy, kiedy prowadzisz aktywności z dziećmi. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach,
    kiedy musisz zostać́ z małoletnim sam na sam, zawsze powiadom o tym pozostałych pracowników i wolontariuszy oraz poinformuj, w którym dokładnie miejscu będziesz
    przebywać́ wraz z małoletnim. Nie dotyczy to sytuacji wynikających z obowiązków lub zasad pracy, np. praca trenera z zawodnikiem/drużyną, praca animatora z grupą/z małoletnim,
    konsultacje psychologa, pedagoga z małoletnim.
  13. Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić́ małoletniego, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
  14. Unikaj zbędnego ryzyka. Pracując z małoletnimi upewnij się̨, że sprzęt i wyposażenie są̨ używane w sposób zgodny z przeznaczeniem, a otoczenie jest bezpieczne (zwróć́ uwagę̨
    na zabezpieczenia okien i schodów, ograniczony dostęp do ruchliwych dróg, otwartej wody itp.).
  15. Zachowania i praktyki, które są̨ niedopuszczalne ze strony pracowników i osób pełniących wolontariat.
  16. Nie wolno Ci krzyczeć, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać́ małoletniego.
  17. Nie wolno bić́, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej małoletniego.
  18. Nie wolno nawiązywać́ z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać́ mu nieodpowiednich propozycji. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie małoletnim treści erotycznych i pornograficznych.
  19. Nie wolno utrwalać́ wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) w celach prywatnych czy bez zgody opiekuna małoletniego. Rekomendujemy także uzyskanie
    ustnej zgody małoletniego – zapytaj, czy możesz zrobić́ zdjęcie/nagranie. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków małoletnich.
  20. Nie wolno zapraszać małoletnich do swojego prywatnego mieszkania/domu ani spotykać się̨ z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z małoletnimi poprzez prywatne
    kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych) i udostępnienie własnych danych osobowych.
  21. Nie wolno proponować małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również̇ używać́ ich w obecności małoletnich.
  22. Nie podejmuj innego niż̇ niezbędny kontaktu fizycznego z małoletnim. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu, w
    korzystaniu z toalety oraz spania w jednym pokoju. Zadbaj o to, aby w każdej z takich czynności asystowała inna osoba z organizacji/instytucji.
  23. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub małoletnich, zawsze poinformuj o tym osobę̨ odpowiedzialną za
    organizację/instytucję i/lub postąp zgodnie z obowiązującą̨ procedurą interwencji.
  24. Kodeks zachowań.
    Kodeks zachowań określa, jakie zachowania i praktyki są niedozwolone w pracy z małoletnimi.
    Kontakt fizyczny z małoletnim jest zjawiskiem nieuchronnym.
    Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności i godności małoletniego.

Dopuszczalnym zachowaniem, respektującym nietykalność́ małoletniego jest:

  • poklepanie po ramionach lub plecach uścisk dłoni lub „przybicie piątki” delikatne objecie na powitanie, dotykanie rąk, ramion czy barków werbalne pochwalenie,
  • trzymanie się̨ za ręce w trakcie zabawy czy dla uspokojenia małoletniego w sytuacji wzburzenia emocjonalnego,
  • trzymanie za ręce małych dzieci w czasie spaceru,
  • siadanie w pobliżu małych dzieci – zawsze właściwym jest zapytanie małoletniego o pozwolenie na taki rodzaj zachowania.

Niewłaściwym zachowaniem i nadużyciem wobec nietykalności są̨:

  • wszelkie formy okazywania niechcianej czułości,
  • pełne i mocne uściski i objęcia,
  • dotykanie piersi, pośladków i okolic intymnych,
  • klepanie w uda lub kolana,
  • łaskotanie lub „mocowanie się̨” w silnym objęciu,
  • obejmowanie młodocianego, stojąc za jego plecami,
  • masaże,
  • całowanie, w szczególności w usta,
  • kładzenie się̨ albo spanie obok małoletniego,
  • okazywanie czułości w miejscach wyizolowanych, np. łazienki, ubikacje, prywatne pokoje,
  • komentowanie rozwoju fizycznego.

W każdej wyjątkowej sytuacji wynikającej ze stanu emocjonalnego, potrzeb fizjologicznych, choroby dziecka czy nieprzewidzianych wypadków należy poprosić́ o pomoc, obecność́ inną dorosłą osobę̨.

  1. Zasady ochrony danych osobowych i wizerunku małoletnich.
  2. Dane osobowe.
  3. Klub i współpracujące z nim organizacje przetwarzają̨ dane osobowe w zakresie niezbędnym dla realizacji zadań́ i obowiązków wynikających z przepisów prawa. Każdy pracownik ma
    obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza.
  4. Pracownicy są̨ zobowiązani do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań́ religijnych lub światopoglądowych swoich podopiecznych.
  5. Tajemnica ustawowa nie dotyczy sytuacji:
  6. w przypadku zagrożenia zdrowia małoletniego,
  7. jeżeli opiekun dziecka wyrazi zgodę̨ na ujawnienie określonych, wyżej wskazanych informacji,
  8. w przypadku, gdy przewidują̨ to przepisy prawa.
  9. Dane osobowe małoletniego są̨ udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów lub na podstawie wyrażonej zgody rodziców.
  10. W celu uniemożliwienia dostępu osób nieupoważnionych do danych osobowych małoletnich, pracownicy odchodząc od biurka, wyługowują̨ się̨ z systemów, a po zakończeniu pracy nie pozostawiają̨ danych osobowych w miejscach łatwo dostępnych.
  11. Pracownik może wykorzystać́ informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości małoletniego oraz w sposób uniemożliwiający jego
    identyfikację.
  12. Pracownicy Klubu nie udostępniają̨ przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani jego opiekunach, nie kontaktują̨ przedstawicieli mediów z małoletnimi, nie wypowiadają̨ się̨ w
    kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna.
  13. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, pracownik może się̨ wypowiedzieć́ w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej
    zgody przez opiekuna małoletniego.
  14. Wizerunek dziecka
    Klub, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę̨ jego wizerunku. Sprawy nieujęte w rozdziale rozstrzyga inspektor ochrony danych osobowych (IOD).
  15. Pracownikom nie wolno utrwalać́ ani zezwalać́ na utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu) przedstawicielom mediów bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego. W przypadku osób, które ukończyły 18 lat możliwe jest uzyskanie
    zgody od nich samych.
  16. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik placówki może skontaktować́ się̨ z opiekunem małoletniego i ustalić́ procedurę̨ uzyskania zgody.
  17. Upublicznienie przez pracownika wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-video) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego
    małoletniego.
  18. Pisemna zgoda powinna być́ zgodna z przepisami o ochronie danych osobowych, a w szczególności zawierać́ informację, gdzie będzie umieszczony wizerunek i w jakim kontekście
    będzie wykorzystywany.
  19. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego, wynikająca z prawa autorskiego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
  20. Sposób monitorowania stosowania Polityki Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem.
  21. Zarząd wyznacza osobę̨ (Koordynatora) odpowiedzialną za Politykę Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem.
  22. Do zadań́ Koordynatora należy również̇ monitorowanie realizacji Polityki Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem, reagowanie na sygnały naruszenia Polityki
    oraz proponowanie zmian w dokumencie.
  23. Procedury dla poszczególnych działań́ prowadzonych przez Klub Sportowy Basket Fabryka sp. z o.o.
  • Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy domowej.
  • Osoba która stwierdziła, że małoletni może być́ ofiarą przemocy (zaobserwowane lub zgłoszone przez małoletniego sytuacje: zaniedbywanie, powtarzające się̨ poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wciąganie małoletniego w konflikt dorosłych, manipulowania nim oraz oznaki przemocy fizycznej np. siniaki, zadrapania) powinna sporządzić́ notatkę̨ służbową. Notatkę̨
    przekazuje Koordynatorowi Polityki.
  • Jeżeli stan małoletniego wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia, opiekun wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).
  • Koordynator lub osoba, której koordynator powierzy to zadanie, przeprowadza rozmowę̨ z poszkodowanym małoletnim.
  • Koordynator lub osoba odpowiedzialna kontaktuje się̨ z rodzicem, prawnym opiekunem lub osobą z najbliższej rodziny pokrzywdzonego.
  • W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa Zarząd niezwłocznie powiadamia policję lub prokuraturę̨ na mocy art. 304 KPK. Zarząd powiadamia sad – Wydział Rodzinny i Nieletnich – w przypadku zaniedbywania małoletniego, powtarzającego się̨ poniżania, upokarzania,
    ośmieszania, wciągania dziecka w konflikt dorosłych, manipulowania nim oraz w przypadku widocznych oznak przemocy fizycznej. (zał. nr 2).
  • Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy ze strony pracownika.
  • Osoba podejrzewająca krzywdzenie małoletniego przez pracownika zgłasza problem Koordynatorowi.
  • Koordynator lub osoba, której powierzy to zadanie, podejmują̨ działania w celu zbadania sprawy: rozmowa z małoletnim, rozmowa z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, przekazanie uwag, poznanie jego wersji wydarzeń́.
  • Jeżeli rozmowy z małoletnim potwierdzą krzywdzenie go, Koordynator powiadamia o zdarzeniu rodziców i Zarząd. Ze spotkania z rodzicami sporządza notatkę̨ służbową.
  • Zarząd po potwierdzeniu informacji podejmuje działania zmierzające do ukarania pracownika karą porządkową lub dyscyplinarną, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
  • W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa Zarząd niezwłocznie powiadamia policję lub prokuraturę̨ na mocy art. 304 KPK. (zał. nr 2).
  • Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia małoletniego przez rodzica lub członka rodziny innego małoletniego.
  • Osoba będąca świadkiem krzywdzenia małoletniego przez rodzica lub dorosłego członka rodziny innego małoletniego zgłasza problem Koordynatorowi.
  • Koordynator przeprowadza rozmowę̨ z wyżej wymienionymi osobami na temat zdarzenia:
    udzielają̨ pouczenia i podają̨ możliwe sposoby rozwiązania sytuacji.
  • O zdarzeniu, które zostało uznane za krzywdzenie małoletniego oraz o rozmowie przeprowadzonej
    przez Koordynatora z rodzicem lub członkiem rodziny innego małoletniego, który krzywdził małoletniego,
    zostają̨ powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie tego małoletniego.
  • Krzywdzonemu małoletniemu zostaje udzielone wsparcie.
  • W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa Zarząd powiadamia policję lub prokuraturę̨ (zał. nr 2).
  • Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego/małoletnich.
  • Obowiązkiem opiekuna jest bezzwłoczna reakcja na akty agresji i przemocy i rozmowa z ofiarą i sprawcą przemocy, służącą wyjaśnieniu sytuacji.
  • Małoletniemu będącemu ofiarą przemocy zapewnia się̨ pomoc zgodnie z jego potrzebami.
  • Jeżeli stan małoletniego, który był ofiarą krzywdzenia, wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub
    życia, pracownik wzywa pomoc medyczną, po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub
    opiekunów prawnych.
  • Jeżeli akty agresji i przemocy nie są̨ incydentalne, opiekun lub Koordynator przeprowadzają̨ rozmowę̨ z krzywdzonym małoletnim i wyjaśniają̨, gdzie, kiedy dochodzi do zdarzeń́, jaka jest ich częstotliwość́, rozmawiają̨ także ze sprawcą/sprawcami oraz z ewentualnymi świadkami
    zdarzeń́.
  • Z małoletnimi, którzy byli świadkami przemocy, omawia przebieg zdarzenia tak, by wskazać́ w rozmowie, jak sobie radzić́ w trudnych sytuacjach, jak reagować́ na krzywdzenie i komu zgłaszać́, gdy dochodzi do takiego krzywdzenia.
  • Jeżeli akt agresji/przemocy ma znamiona czynu karalnego stosowana jest procedura przewidziana przez prawo.
  • Procedura postępowania w przypadku ujawnienia cyberprzemocy.
  • Osoba posiadająca wiedzę o zdarzeniu informuje o tym fakcie Koordynatora lub Zarząd.
  • Osoba, której zgłoszono zdarzenie zobowiązana jest:
  • zebrać́ wszelkie możliwe informacje na temat zdarzenia,
  • porozmawiać́ z poszkodowanym małoletnim (wsparcie psychiczne, porada),
  • porozmawiać́ ze sprawcą, ustalić́ okoliczności zajścia,
  • zobowiązać́ dziecko do zaprzestania zachowań, które mają charakter przemocowy oraz
    zobowiązać́ do usunięcia obraźliwych materiałów z sieci,
  • powiadomić́ opiekunów poszkodowanego małoletniego o zdarzeniu,
  • powiadomić́ opiekunów sprawcy o zajściu, omówić́ z nimi zachowanie małoletniego,
  • zaproponować́ pomoc psychologiczno-pedagogiczną małoletnim (tak poszkodowanemu,
    jak i sprawcy) jeżeli jest taka potrzeba,
  • w przypadku, gdy sprawca nie stosuje się̨ do ustaleń́ i nadal krzywdzi inne osoby – Zarząd podejmuje stosowne działania prawne,
  • w przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest nieznany Koordynator lub osoba z Zarządu po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego małoletniego o możliwości zawiadomienia policji.
  • Procedura postępowania wobec małoletniego z zaburzeniami zachowania, który zachowuje się̨ agresywnie w stosunku do innych lub siebie.
  • Jeżeli w czasie zajęć́ małoletni zachowuje się̨ agresywnie w stosunku do siebie lub innych opiekun zostawia grupę̨ pod opieką innej osoby lub pracownika administracji i prowadzi dziecko do pracownika, który może sprawować́ czasową opieką nad małoletnim z zaburzeniami zachowania.
  • Opiekun informuje Koordynatora (jeśli sytuacja tego wymaga).
  • Jeśli stan zdrowia małoletniego lub małoletnich wskazuje na zagrożenie zdrowia lub zżycia, pracownik wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).
  • Opiekun przeprowadza rozmowę̨ z poszkodowanym, a także z małoletnim, będącym sprawcą oraz ze świadkami zdarzenia.
  • W razie potrzeby opiekun zawiadamia i wzywa rodziców (prawnych opiekunów) chorego małoletniego i ewentualnego poszkodowanego.

Rodzicom/opiekunom zostaje udzielone wsparcie i informacja dokąd mogą̨ zwrócić́ się̨ o pomoc.